طراحی وب واکنش‌گرا (Responsive web design) یک روش طراحی وب است که هدف آن نمایش مطلوب صفحه در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها از تلفن‌های همراه تا نمایشگر کامپیوترهای رومیزی است.

"محتوا همانند آب است"، یک ضرب المثل که اصول RWD را نشان می‌دهد

طراحی وب واکنش‌گرا (به انگلیسیResponsive web design) (سرواژه:RWD) یک روش طراحی وب است که هدف آن نمایش مطلوب صفحه در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها از تلفن‌های همراه تا نمایشگر کامپیوترهای رومیزی است.

"محتوا همانند آب است"، یک ضرب المثل که اصول RWD را نشان می‌دهد

طراحی وب واکنش‌گرا (به انگلیسیResponsive web design) (سرواژه:RWD) یک روش طراحی وب است که هدف آن نمایش مطلوب صفحه در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها از تلفن‌های همراه تا نمایشگر کامپیوترهای رومیزی است.

"محتوا همانند آب است"، یک ضرب المثل که اصول RWD را نشان می‌دهد

طراحی وب واکنش‌گرا (به انگلیسیResponsive web design) (سرواژه:RWD) یک روش طراحی وب است که هدف آن نمایش مطلوب صفحه در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها از تلفن‌های همراه تا نمایشگر کامپیوترهای رومیزی است.

 

پیشرفت تکنولوژی های وب و همچنین پیشرفت چشمگیر استفاده و سرمایه گذاری بر روی دستگاه های مرتبط با وب مانند تلفن های هوشمند، تبلت ها، تلویزیون های هوشمند و … نیاز به داشتن وب سایت هایی مطابق با تمامی دستگاه ها احساس شد.
در این نوع سایت ها ( واکنش گرا ) که اصطلاحا رسپانسیو گفته میشود، سایت واکنش گرا سایتی است که اندازه و چیدمان اجزای آن شناور است مهمترین نکته و بحثی که ما را به بحث قالب واکنش گرا یا ریسپانسیو (responsive) می کشاند عرض صفحه ی نمایش دستگاه های مختلی است که توسط آن به وسیله ی یک مرورگر اینترنتی به مشاهده ی یک وبسایت می پردازیم.


بحث اصلی در قالب واکنش گرا بر سر “عرض” صفحه نمایش است.


در این نوع سایت ها ( واکنش گرا )اندازه و چیدمان صفحه مطابق با عرض صفحه تغییر میکند به گونه ای که هیچ اسکرول افقی پدید نمی آید . اما در سایتهای غیر واکنش گرا چنین تطابقی رخ نمی دهد و اسکرول افقی لازم است تا قسمت های چپ و راست صفحه مرور گر دیده شود 

از مزایای طراحی ریسپانسیو ( Responsive ) این است که صفحه نمایش را مطابق با نمایش در تمامی دستگاهها می سازد.این فناوری به گونه ای نوعی خوش آمد گویی به دنیای وب می باشد. با افزایش سلایق خوانندگان مختلف برای خواندن اخبار بوسیله تمامی دستگاهها نظیر تبلت و گوشی هوشمند، اهمیت طراحی ریسپانسیو به شدت در حال افزایش است.

 در نتیجه می توان گفت دلایل استفاده از این طراحی به شرح زیر است : 

1-صرفه جویی در هزینه

زیبایی قالب واکنش گرا نشان دهنده این است که وب سایتتان برای هر ابزاری که در بازار وجود دارد، خود را هماهنگ کرده و نیازی به طراحی دوباره قالب نیست. به عبارتی یک قالب برای تمام ابزارها پس از این سو به میزان قابل توجهی در هزینه ها صرفه جویی می شود.
قبل از اینکه ویژگی واکنش گرا بودن (Responsive) به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد (گرچه هنوز هم این اتفاق نیفتاده)، شرکت ها اگر می خواستند نسخه موبایل برای سایت خود طراحی کنند برای هر نوع ابزار یک قالب خاص طراحی می کردند. تصور کنید اگر می خواستید مثلا برای ۳ ابزار آی پد، آی فون و کامپیوتر های معمولی قالب طراحی شود چه هزینه ای می بایست پرداخت می کردید. نکته جالب اینجاست که اگر روزی وسیله جدید به بازار معرفی و به سرعت فراگیر شود، باز دوباره باید هزینه جدید صرف شود تا برای این ابزار جدید، قالب طراحی گردد. 
زیبایی قالب واکنش گرا آنجا خود را نشان می دهد که شما سایتتان برای هر ابزاری که در بازار وجود دارد، خود را هماهنگ کرده و نیازی به طراحی دوباره قالب نیست. به عبارتی یک قالب برای تمام ابزارها…

2-صرفه جویی در زمان
   همیشه “وقت” یکی از الویت های مشتریان است. زمانی که فقط با یک پروژه (در یک نوبت)، قالبی طراحی می شود که در تمام ابزارها با سایزهای مختلف به خوبی نمایش داده می شود، زمان به شدت کاهش خواهد یافت.

3-سبقت از رقیبان
به دلیل اینکه طراحی سایت ریسپانسیو در حال برداشتن قدم های نخست بسر می برد، احتمال اینکه رقیبان شما از این ویژگی بهرمند باشند بسیار کم است. برخوردار بودن از این ویژگی به کار بران نشان می دهد که کار شما در همه زمینه ها حرفه ایست و همچنین بسیار جلوتر از رقیبان خود حرکت می کنید.

4-افزایش ترافیک سایت
 امروزه جمعیت افرادی که با موبایل خود به وب گردی می پردازند افزایش یافته است. تصور کنید اگر سایت شما در ابزارهای مختلف از جمله موبایل به خوبی به نمایش در نیاید، تعداد زیادی از کاربرانی که می توانید داشته باشید را از دست می دهید. 

5-جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری (DUPLICATE CONTENT) 

هنگامیکه که دو نسخه سایت، یکی برای کامپیوترهای معمولی و یکی هم برای موبایل، در اختیار دارید. با توجه به اینکه این دو سایت، کاملا یکسان هستندزمانیکه روبات گوگل سایت شما سرمی زند پس از ایندکس کردن نسخه ابتدایی به سراغ نسخه موبایلی می رود و مطالب نسخه دوم را به عنوان تکراری می شناسد که این مسئله باعث کاهش رنکینگ سایت شما می شود. اما در صورتی که شما یک سایت واکنش گرا برای تمام ابزارها در اختیار داشته باشید تمام مطالبتان در همین یک سایت قرار خواهد گرفت و از ایجاد محتوای تکراری جلوگیری خواهد شد.
 

کلید واژه ها
قالب واکنش گرا
پست قبلی

با این اپلیکیشن به دور دنیا سفر کنید!

پست بعدی

تابستان، فرصتی برای تغییراتی مثبت در مسیر مارکتینگ

 

در همین رابطه بخوانید :