همانطور که در 7 قسمت گذشته همراه ما بودید، بحث پیرامون اصول فروش و مذاکره را تا استراتژی های مذاکره پیش بردیم . در این قسمت میخواهیم در رابطه با انواع روش های مذاکره ، ارکان مذاکره صحبت نماییم. با ما در دات بلاگ همراه باشید.

 

انواع روشهای مذاکره

  • مذاکره مبتنی بر موضع گیری
  • مذاکره اصولی یا مذاکره براساس شایستگی

 

مذاکره مبتنی بر موضع گیری

در این مذاکره هرطرفی برروی مواضع خود پافشاری و تالش میکند مذاکره را به نفع خود تمام کند (برنده – بازنده)

مذاکره اصولی یا مذاکره بر اساس شایستگی

این روش مذاکره رویکردی جهت بدست آوردن نتایج معقول با کارایی و از طریق دوستانه و مسالمت آمیز است.

 

 

چهار محور اصلی مذاکره اصولی

  1. اشخاص : اشخاص را از مساله جدا کنید. 
  2. منافع : روی منافع متمرکز شوید نه روی مواضع. 
  3. حق انتخابها : برای تامین منافع متقابل حق انتخابهای متنوعی بیاندیشید.
  4. معیارها : روی به کار گرفتن معیارهای عینی اصرار کنید.

 

ارکان مذاکره منطقی

 

رابطه انسانی

  1. منافع مشروع خودمان را فهرست کنیم.
  2. آنها را ارزیابی کنیم. 
  3. آنها را اولویت گذاری کنیم. 
  4. منافع مشروع طرف مقابل را هم فهرست کنیم. 
  5. نقطه تلاقی منافع مشروع دو طرف را مشخص کنیم. 

آهنگ کلمات ، تن صدا ، علائم چهره و ...قدرت مذاکره کنندگان است.

  

پیش از شرکت در هر مذاکرهای به سه نکته اساسی باید توجه داشت : 

پیش داوری نکنید:

در وهله اول همه چیز به آنچه در میز مذاکره میگذرد بستگی دارد .

التزامی و با تحکم صحبت نکنید: 

شاید تنها در صورتیکه شما در ارتش باشید و زیردستانی در آنجا داشته باشید میتوانید دستور دهید و آنها برایتان انجام دهند . 

برای طرف مورد مذاکره ارزش قائل شوید: 

به یاد داشته باشید که همیشه هدف از مذاکره انجام یک معامله است نه ضربه زدن به طرف مذاکره. وقتی برای حضور در یک جلسهٔ مذاکره آماده میشوید، گام نخست را با ارائهٔ یک تعریف از موضوع مورد مذاکره و دادن اطلاعات مورد نیاز برای جمع مذاکره کننده آغاز کنید .​

منبع
گوگل
کلید واژه ها
بازاریابی فروش کسب و کار فروش و مذاکره
پست قبلی

والیبال نشسته ایران فینال زودهنگام را برد

پست بعدی

اینستاگرام برای جلوگیری از مشاهده پیام های اهانت آمیز روشی جدید را اجرا می کند

 

در همین رابطه بخوانید :